Purjeveneen syysaskareet

Veneen omistaminen

Nyt kun purjevene on nostettu maihin odottamaan talvea ja pakkasia on ajankohtaista käydä läpi, mitä kaikkea purjehduskauden jälkeen on tullut tehtyä telakointikautta varten. Tapoja on monia ja yhtä oikeaa tapaa ei tässäkään ole, mutta ainakin tässä kirjoituksessa mainitut aihepiirit olisi hyvä huomioida.

Purjeiden talvisäilytys

Aloitimme purjeiden poisottamisella. Siihen kannattaa valita tyyni ja sateeton päivä, jolloin purjeiden laskeminen, irrottaminen ja viikkaaminen sujuu helpoimmin ja purjeet pysyvät kuivana. Mikäli purjeet joutuu ottamaan pois märkänä, olisi ne kuivatettava ennen talvisäilytystä. Samoin jos purjeissa on likaa, tahrat pitäisi poistaa. Meillä on ollut tapana käyttää purjeet ajoittain purjeneulomolla huollossa, jossa purjeneulomo tarkastaa purjeiden kunnon ja tekee tarvittavat korjaukset.

Maston kaataminen ja säilytys

Maston voi ottaa pois joko mastonosturilla tai nosturiautolla, joka on varsin kätevä etenkin korkeampien mastojen kanssa. Maston käsittely riippuu siitä, kuinka se säilytetään. Jos masto säilytetään hyllyllä, pitää vantit saalinkeineen ottaa irti ja niputtaa. Ne olemme säilyttäneet kiepeillä veneessä. Jos taas masto säilytetään veneen kannella, kuten pienissä veneissä usein tehdään, vantit ja saalingit voi jättää paikalleen.

Sisäosien siivous

Veneen tyhjentämisen suhteen on paljon mielipiteitä, mutta yleisesti ottaen kosteutta keräävät materiaalit olisi hyvä saada talveksi pois veneeltä. Vähintään kaikki veneellä säilytettävät tavarat olisi hyvä saada kuivaksi, koska mikäli kosteutta jää veneeseen ja siellä säilöttäviin tavaroihin niihin alkaa todennäköisesti muodostua hometta. Kaikki ruuat ja juomat, samoin jäätyvät kemikaalit ja puhdistusaineet tulee myös siirtää lämpimään.

Tyhjentämisen jälkeen kaikki pinnat puhdistetaan miedolla pesuaineella kattoa ja pilssiä myöten. Tämä on myös mukava tehdä aurinkoisena päivänä ja laittaa vaikka lämmitin päälle, jolloin vene kuivahtaa pesuaineen jäljiltä kunnolla. Lattialevyt ja kaappien ovet kannattaa pitää auki ja tavaroita siirrellä ja säilyttää ilmavasti, niin ettei kosteutta jää minnekään alle. Monet käyttävät veneissä talvikaudella kosteudenpoistajia.  

Vesien tyhjennys

Vesitankki, lämminvesivaraaja ja septitankki kannattaa tyhjentää siivouksen jälkeen. Septitankkia tyhjentäessä sitä kannattaa huuhtoa makealla vedellä ja tarvittaessa käyttää jotain septitankin puhdistukseen suunniteltua puhdistusainetta, joka puhdistaa ja vähentää hajuhaittoja. Lämminvesivaraajan kanssa on hyvä olla tarkkana, että saa kaiken veden pois esim. paineilmalla tai puhaltamalla. Me olemme lorauttaneet wc-pyttyyn ja lavuaareihin elintarvikeglykolia, joka ei riko tiivisteitä.

Moottori ja akut

Moottorissa tärkein on vaihtaa moottoriin puhtaat öljyt ja suojata se jäätymiseltä glykolilla. Veneen ollessa vesillä vaihdetaan öljyt ja kun vene on nostettu maihin, vaihdetaan jäähdytysveden tilalle glykoli estämään jäätymistä. Suodattimien ja impellerin vaihtoajankohdasta voisi kirjoittaa useammankin blogiteksin, joten jätän sen keskustelun nyt tähän. Tietenkin moottori ja moottoritila myös puhdistetaan.

Akut kannattaa ladata täyteen, jolloin niitä ei tarvitse tuoda pois veneeltä. Täyteen varatut akut säilyvät parhaiten viileässä ja kestävät hyvin myös pakkasta, kun irrottaa navat.

Puhdistus ulkopuolella

Veneen kansi likaantuu nostoaskareissa helposti, joten sen kanssa kannattaa miettiä, missä kaikissa väleissä sitä kannattaa putsata. Etenkin jos huoltopäiville sattuu sateisia päiviä, kuraa kantautuu kannelle helposti. Tänä syksynä ratkaisin asian niin, että pesin kannen huolella jo muutama viikko ennen nostoaskareita ja huuhdoin irtoroskat aina välillä pois kannelta.

Noston jälkeen pohjan pesu mahdollisimman pian on oleellisin. Meidän satamassa on joka syksy ollut kaupallinen painepesuihin erikoistunut yritys pesemässä pohjia ja kylkiä. Toki pohjan ja kylkien pesu omin konstein harjalla ja painepesurilla tai letkun kanssa onnistuu myös.

Kattaminen

Lumelta ja syksyn lentäviltä lehdiltä suojaamaan vene pitää vielä kattaa. Osa kattaa veneen heti nostopäivänä. Toiset taas odottavat, että muutama syysmyrsky ehtisi mennä ohi ennen kattamista ja laittavat pressun päälle vasta syystuulien jälkeen juuri ennen lumien tuloa. Mitä painavampi pressu, sitä paremmin se kestää talven tuulia. Kevyt on helppo käsitellä, mutta kuluu usein helposti puhki.

Eli aika paljon veneen nostamiseen liittyviä askareita. Viimeistään tässä yhteydessä olisi vielä hyvä tehdä lista rikkoutuneista tai huonosti toimivista laitteista ja talven aikana tarvittavista huoltotoimenpiteistä. Katsotaan mitä kaikkea teemme telakointikaudella ja paneudutaan niihin talven blogeissa 🙂 

Katso myös:

Nakkikeitto porisee kätevästi yhdessä kattilassa

Nakkikeitto porisee kätevästi yhdessä kattilassa

Nakkikeitossa yhdistyy monta veneessä kokkailussa tärkeää etua. Suurin osa raaka-aineista säilyy myös muualla kuin jääkaapissa, halutessa keitto valmistuu yhdessä kattilassa, jolloin säästää tiskiä. Nakkeja ja muitakin tarvittavia raaka-aineita saa yleensä...

read more
Millaista iltapurjehduksella on

Millaista iltapurjehduksella on

Mikä se iltapurjehdus oikein on ja pitääkö minulla olla purjehduskokemusta tai jotain erikoisia varusteita, että voin osallistua? Tässä blogissa annan vastauksia yleisimpiin iltapurjehduksiin liittyviin kysymyksiin, kuten pukeutumiseen. Voinko osallistua...

read more
Purjeveneen kippariksi

Purjeveneen kippariksi

Edellisessä blogi-postauksessa selvensin Kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saamiseksi tarvittavia osaamistodistuksia. Nyt olisi sitten ajankohtaista miettiä, millaista osaamista kyseisten osaamistodistusten saaminen tai oman veneen kipparointi vaatii ja...

read more

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *